RSS

Cabaran dan rezeki seterusnya..

Assalammualaikum
Lama aku tinggal blog ni.. last update pun hujung bulan Mac yg lepas.. Sekarang dah bulan Oktober..

Bulan April yg lepas..
Kandungan time ni 6 bulan..
Perut dah besar..tapi alahan masih tak hilang.. Walaupun begitu.. Alhamdulillah banyak makanan yg dah boleh makan terutamanya masakan daging.. penat si suami beli banyak makanan untuk aku cuba..Akhirnya dia yg kena habiskan bila aku tak larat makan..huhu..

Bulan ni ada tempahan Doorgift kawan kahwin..Namanya Farahin.. Dia anak cikgu sekolah rendah kami dulu.. Kemudian ada tempahan kek cawan, Moist choc cake.. tapi tanpa penggunaan krim laaa..cuma kek kosong atau guna Chocolate Ganache je sebagai topping... Alhamdulillah dari situ.. adalah masuk sikit income sebab asyik tolak tempahan jer pada orang lain.. Kali ni dah boleh terima tempahan sendiri... Syukur sangat! Takderlah rasa diri ini tak berguna sangat kan sebab kita ada job nak kena buat..
Bulan Mei..Bulan ni memang gila sikit.. Banyak sangat2 tempahan biskut raya... Mencecah ratusan botol.. Nasib baik kakakku sudi membantu..Kalau tak, takkan siap la tempahan biskut raya untuk tahun ni..Jatuh reputasi Fatin Oven nanti.... So, Setiap hari, production mesti melebihi 10 botol.. So, bayangkan.. 5 minggu sebelum bulan puasa... 4 atau 5 hari buat biskut dalam seminggu, baru dapat dalam 200 botol. Sedang kan tempahan biskut lebih dari itu.. Kami lanjutkan production sampai dalam bulan puasa.. Dengan perut yg semakin memboyot mengandung 7 bulan... terasa diri ini sangat letih.. Tapi time ni la nak pulun.. Mana ada time lain dah.. Disebabkan dah biasa dengan alahan.. tak terasa lapar pun waktu puasa sebab dah biasa berlapar sebelum ni.. cuma dahaga air tu sangat kuat..
Bulan jun.. Masih lagi buat biskut raya sampailah hari raya.. lepas raya pun ada orang nak biskut.. Alhamdulillah.. income dapat banyak juga.. double dari tahun lepas..syukur sangat.. Allahuakbar! ! jadi raya tahun ni..kami dapatlah bagi mak ayah mak abah duit raya.. dan dapat up kan amount duit raya anak2 sedara.. Alhamdulillah.. anak sendiri pun dapat banyak duit raya.. murah rezeki time ni.. sebab tu la kita kata time raya ni la nak pulun... setahun sekali jer.. panjang umur..murah rezeki .. boleh la bertemu lg dengan bulan Ramadhan dan Syawal..
Bulan Julai..
Semuanya semakin indah.. banyak pula tempahan brownies.. mereka suka brownies dari kami sebab katanya chewy dan sedap.. harga pun agak murah.. sebab kami guna bahan murah saja tapi berkualiti dan halal.. In shaa Allah..
Hari demi hari..Perut pun semakin besar.. walaupun berat badan tak naik dan merisaukan.. doktor cakap takper sebab aku ni kategori overweight.. so tak ada masalah pun kalau berat aku tak naik.. yang penting berat baby naik, sihat dan aktif.. Selalu time sarat ni susah nak tidur.. dada rasa ketat..mengah.. susah nafas.. kalau nak tidur pun kena tinggikan bantal atau tidur posisi duduk.. memang seksa.. tapi slalu cakap pada diri sendiri.. tak lama dah.. sebulan jer lagi..

Selain ujian sakit2 badan dan susah tidur.. banyak lagi ujian lain..terutamanya ujian kenakalan Anak sulung... bukan nak kata tapi nak kata jugak.. Anak pertamaku tiba2 jadi sangat uncontrolled betuiii.. buat aku jadi tension! Stress! Geram dan macam2 lagi perasaan lain.. ramai yg kata anak pertama ni tahu yg adik dia nak datang dan dia akan kehilangan kasih sayang dan perhatian yg dia dapat selama ni. Seriously??? ntahla.. tapi memang aku tak larat sungguh nak layan ketidakstabilan emosinya.. tapi aku still boleh jaga dia mcm biasa.. seperti mandikan dia..suap makan.. main sama2.. jalan2.. tapi bila datang perangai nakal dia tu..terus give up dan serah dia pada ayahnya.. ayahnya pandai handle dan pujuk dia..walaupun kadang2 tak berjaya.. tapi ayahnya kena handle jugak.. kalau bagi aku handle... mungkin akan terjadinya kes dera kanak2 yg tragis..

Bulan Ogos..
Semakin berdebar..rasa tak sabar nak beranak sebab tak tahan dah dengan dugaan mengandung yg semakin mencabar ni..start dari alahan sampai la sakit2 badan.. kaki..tangan...semualah! agak menganggu kehidupan harian...tapi apapun terjadi... hidup kena diteruskan..

Alhamdulillah mak abah pula dapat pergi Haji bersama tahun ni. Mereka pergi 3 ogos.. dan akan balik 16 september.. Memang pesan macam2 doa pada mak abah terutamanya doa bagi anak jangan nakal dan aku dipermudahkan urusan bersalin.. aku tahu mak abah ada dekat mekah time aku bersalin nanti..tapi takpela.. aku redha.. In shaa Allah aku boleh pantang sendiri sebab dah ada pengalaman beranak anak pertama dulu.. lagipun suami aku kan ada.. In shaa Allah semuanya akan lancar.. Amin...


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...