RSS

Anak Sulung Masuk Tadika

Assalammualaikum
Ni Post tentang pengalaman untuk menyekolahkan anak sulung ku. Bukan senang rupanya nak sekolahkan anak.. aku terpikir macam mana la mak abah boleh sekolahkan kami 5 beradik sedangkan aku nak sekolahkan seorang anak pun aku rasa susah dah.. Mak abah aku memang anugerah untuk aku... Aku bertuah jadi anak mereka..

Ok..Back to the story.. dah lama dah kami survey tadika area2 dekat taman yg aku duduk ni.. ada Tadika Pasti dekat taman cempaka tapi jauh skit dari rumah..tadika dekat gunung rapat nurul taqwa..tadika tu kedengarannya bagus..terapkan agama dengan baik.. tapi harganya agak mahal.. lagipun tadika tu tak bertangga..sesuai la untuk anak aku ni ha sebab aku selalu risau dia suka main tangga..ada satu hari tu..dia main tangga dekat rumah sepupu suami aku... hampir2 nak jatuh.. aku memang mengucap panjang time tu... nak menjerit pn ada tapi malu kat orang ramai sebab time tu tengah kenduri...adehh...

kemudian kami survey lg tadika dekat depan padang pasar malam rapat setia.. Ada penjual Nasi ayam dekat padang tu cadangkan tadika tu sebab ia bagus dan murah..kami pun pergi la jenguk..tengok2 tenaga pengajarnya ramai yg dah tua2.. aku kesian kan mereka sebab anak aku ni hero yg aktif.. mungkin boleh susahkan mereka.. jadi kami pun beralih ke tadika Aiman tepi Sekolah menengah Gunung Rapat.. Wlupun tadika ni bertangga sebab rumah dua tingkat..tapi inshaa Allah ok kot sebab tangga berpagar.. tenaga pengajarnya ramai.. ada tua dan muda.. mreka pun nampak happy go lucky jer.. pandai pujuk budak dan banyak mainan kat tadika tu yg menarik minat anak aku...Akhirnya Kami laki bini sebulat suara nak hantar anak ke situ.. Kami pun pergi la tempah tempat dulu dengan bayaran RM 50
Tempat Main dalam Tadika Aiman 
Awal Bulan 12, kami dapat surat mengatakan tempat Fateh di Tadika tu dah ditetapkan dan mereka suruh datang uruskan hal2 pendaftaran dan pembelian peralatan persekolahan pada 21 disember sebelum 2 petang... Kami pun pergi Daftar.. Total bayaran baju2, nametag, alat tulis, yuran bulan1, dan lain2...RM 400 lebih.. itu pun kami tak beli buku sebab pinjam buku sepupu Fateh yg pernah bersekolah di situ dulu.. bukunya masih format sama...

Kemudian... selesai urusan di sekolah Fateh.. kami pergi ke econsave beli kaler pensil, beg, dan seluar track baru utk Fateh.. so.. campur perbelanjaan sekolah dan barang2 dibeli di econsave total lebih kurang RM500 lebih.. Fuhh.. berpeluh juga macam ni.. tak sangka juga mahal kos untuk sekolahkan anak.. ini baru tadika.. kalau sekolah Darjah 1 nanti.. macam mana la agaknya.. tepuk dahi.. tapi inshaa Allah jangan pernah berhenti berdoa pada Allah... berusaha perbaiki ibadat dan pekerjaan..in shaa Allah Allah akan mencukupkan segala keperluan kita.. Amin..
Ayah ajar main belon
30 Disember, kami sekeluarga bangun awal dan paksa Fateh mandi pukul 7 tapi akhirnya 7.30 juga berjaya mandikan dia. kami bawa dia jalan2 di taman polo.. bagi dia main puas2..
Fateh dah pandai main belon sendiri
Makan Aiskrim dalam kereta
Ayah tak larat nak kejar Fateh lari jauh2
Ayah bantu Fateh panjat
makan aiskrim sama2.. main belon.. lari sana sini.. panjat2 dan macam2 lagi.. kami sekeluarga buat macam ni sampai la 1 Januari sebab nak train Fateh senang bangun Pagi... Alhamdulillah dia da boleh bangun awal pagi..
Fateh muka blurr nak pegi sekolah first time
Hasilnya...pada 2 Januari.. Dia dah senang bangun pagi sendiri.. kami mandikan dan siapkan dia untuk ke sekolah .. Baby Faris pun mandi pukul 7 pagi juga.. kami sekeluarga hantar Fateh ke sekolah pukul 7.30.. Sampai je kat sana.. nampak ramai orang.. ada juga banyak budak menangis sebab tak nak mak ayah dia tinggal dia..  tapi Fateh muka blur je.. tak nangis dan tak gembira pun..cikgu dia bawak dia masuk kelas.. pastu dia disuruh beratur.. tapi tak lama kemudian dia mula happy sebab nampak bekas2 mainan.. boleh pulak dia duduk tempat bahagian guru dan main mainan.. hai la anakku sayang... bertuahnya engkau yer...haha.. Ibu bapa tak dibenarkan masuk kelas untuk amik gamba ke..atau untuk tenangkan anak2 yg menangis... mereka hanya boleh melihat ikut tingkap jer...

Masa anak2 smua beratur.. mereka memulakan kelas dengan baca Al Fatihah. surah2 pendek dan Asmaul Husna.. Anak aku tak pandai lg semua tu cuma dia selalu dengar Asmaul Husna yg kami pasangkan di henfon ketika dia masih kecik.. harap2 dia akan pandai la nanti sebab ni kan baru first day...kemudian.. nama mereka dipanggil sorang demi sorang untuk ditentukan kelas, dipakaikan tali tag dileher.. dan di bawa ke kelas bahagian atas... sesudah selesai smuanya.. cikgu keluar dari kelas dan menyuruh ibu bapa balik dan datang semula pukul 11 pagi untuk ambil anak..  minggu ni balik awal sebab minggu orientasi..  kami pun beredar.. beli roti canai dekat padang rapat setia.. balik.. makan sebab tadi tak sempat Sarapan.. Nasib baik Fateh sempat minum sebotol susu sebelum ke sekolah.. kalau tak..mesti dia lapar macam kami..huhu..

lepas sarapan.. Suami pergi kejer..aku nyusu Baby Faris dan tidurkan dia... Sempat aku tengok laptop untuk design sticker losyen minyak urut kakak aku.. bila siap.. aku send kat kakak aku dan Alhamdulillah mereka suka design aku.. senang skit kerja aku.

Pastu jam 10.50 pagi.. aku siap2 pi amik Fateh.. Dukung Faris bawak masuk dalam sekolah... Pastu bila Cikgu Fateh nampak.. dia terus panggil Fateh.. Fateh pun datang dengan beg dan botol airnya.. cikgu cakap Fateh suka main... tak suka masuk kelas.. Alamak.. aku dah agak dah..huhu.. pastu Cikgu cakap lagi yg Fateh suka marah2..kena slalu pujuk dia.. yg itu pun aku bole agak..huhu.. harapnya dia akan berubah menjadi lebih baik untuk hari2 yg mendatang..

Aku pun suruh Fateh pakai kasut.. dia pakai tapi tiba2 dia beratkan badan tak nak balik... Aku pun tetiba jer dapat kuasa Super Saiya dalam diri ni.. Aku dukung dia dengan Faris sekaligus.. bawak ke kereta.. aku janji dengan dia nak pergi beli Aiskrim.. barula dia pun mahu la masuk dalam kereta... pastu dalam kereta.. aku tunjuk pada dia yg aku tak cukup duit nak beli aiskrim.. aku cakap nanti kita minta tolong ayah beli aiskrim boleh ? dia pun setujula walaupun muka nampak sedih..

So .sampai je kat rumah.. aku bagi dia main kat luar kejap.. sambil tu aku nak tangkap gamba dia... tetiba dia buat peace yo!! ntah sapa lah yg ajar dia wat macam tu..haha.. lawak pun ada... Baru first day sekolah dah blaja buat peace..hehe..lepas dia masuk rumah.. salin baju.. dia minum susu lagi 2 botol.. dan dia tertidur sambil tengok citer kartun..  comel anak aku ni.. Aku bersyukur dapat Fateh anakku.. sayang sangat pada dia.. tak sangka dia dah besar..dah masuk sekolah pun.. masa berlalu pantas.. Semoga Allah melindungi dan merahmati Anak2 kita semua walau di mana mereka berada.. Amin...
Fateh dah pandai buat peace time tangkap gamba
Mama dan Ayah Sayang Fateh sangat2!
Ayah dan belanja Aiskrim..yeay!!


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...