RSS

Dugaan demi dugaan...

Assalammualaikum..
sekarang pukul 10 suku pagi. Aku tengah tunggu akak aku. Dia ajak pi Pasaraya TF. Sambil duk tunggu tu..aku teringat percakapan aku dengan suami aku waktu sarapan tadi....

waktu tu kami tengah tengok tv cerita nasi lemak kopi o kat ruang tamu.. perbincangan tentang perlaburan masa depan. suami aku tanya "sayang tak nak ke belajar ilmu perlaburan..?" Aku jawab pendek " tak nak".. aku cakap lagi.." kalau diikutkan hati ni..sayang dah tak semangat nak buat apa2 pun. Even kalau nak tutup syarikat Fatin Oven ni pun sayang sanggup" Aku cakap macam tu sebab aku dah tak rasa minat da nak berniaga. alahan aku masih teruk. cuma da kurang muntah. tp aku tetap x boleh makan sesuka hati macam dulu. perut aku lapar sangat. aku tension. cepat marah. tak bersemangat nak teruskan hidup hari2. tak ada arah tuju. geram.

Lepas suami aku dengar aku cakap macam tu.. dia tanya lagi.." abis.. kalau abang takder?? " aku terdiam.. aku tanya.. "apa maksud abang takder?? "..dia jawab lagi.. " bila abang takder laaa.. paham tak..?"  ooo.. baru aku paham.. dalam hati aku... nak je aku jawab jawapan gila iaitu..nanti bila abang takder.. aku nk bunuh dua2 anak aku..then.. aku kena tangkap..masuk penjara..then.. aku kena hukum gantung.. last sekali aku pun mati...setelll.. geram btulll... last last aku jawab pada suami aku dengan suara yg tinggi sikit.."ntahla.."

Kalau ikut fikiran logik akal..aku akan minta tolong mak abah jaga Fateh dan aku pulak akan cari kerja utk tanggung anak2 aku. Jadi ibu tunggal. tapi aku tak taw aku mampu atau tak.. hmmm..

pin pin!!! Kakak aku da sampai.. kami keluar pi shopping kt econsave..beli putin baby..then minum2.. mkn roti canai.. pastu amik rehan sekolah.. pastu pi hantar biskut ke kedai..dpt rezeki rm81. syukur pd Allah.  pastu pi kedai rm2. adusss... letihnyaaa.. tenaga aku dah hampir abis.. perut lapar... sedihnyaaa.. aku da tak cergas macam dulu lagi..

sampai rumah.  Suami pi solat jumaat.. makan limau.. tengok tv sekejap..then tidokan fateh.. aku pun mengantuk juga ni..huhu.. Suami aku balik solat jumaat..kami sembang2.. aku cerita pd dia roti canai econsave sedap tp aku makan kosong je la..tanpa kuah. yang lain aku tak boleh masuk.. pastu suami aku cakap.. "sayang tu boleh makan cuma sayang yang tak mahu makan".. Aku mendengus marah.. "abang.. abang tak paham apa yg sayang lalui.. sayang doakan abang takkan lalui alahan macam sayang ni sebab mungkin abang takkan mampu".. lepas tu.. suami aku capai helmet sbb nak pergi ke ofis semula.. Aku pun macam tak jadi nak tido.. solat pastu
try main game candy crush. hmm..

Aku sedar..tengah mengandung ni sepatutnya aku kena buat ibadat banyak. tapi aku pun tak tahu la.. nape perasaan aku mcm ni.. aku seolah2 malas sgt nk buat ibadat lebih.. cukup sekadar solat 5 waktu dan doa. sebab aku tak larat.. tapi itu semua alasan kan. Aku rasa aku jauh dgn Allah. mungkin juga aku ada rasa marah dgn Allah sbb bagi aku alahan ni. tapi aku kena sedar.. ini ujian Allah bagi.. kalau aku berjaya ujian ni.. aku akan lebih dekat dgn Nya..

Aku teringat waktu mengandung kan Al Fateh.. semuanya happy.. berjalan lancar.. jalan2.. meniaga biskut.. takder masalah. Aku rasa akulah perempuan yang paling cantik masa mengandung time tu..haha.. tambahan plak.. aku rajin solat sunat dan hampir2 khatam Al quran.. setiap hari baca at least 1 ayat Al Quran.. tapi sekarang..Kenapa semua berbeza bila aku mengandung anak kedua ni?????? aku buntu la.. aku harap sangat semua keadaan buruk aku ni akan berubah. Aku nak jadi hamba Allah yg beriman.. ibu yg baik. Isteri yg baik. Anak yg baik. adik atau kakak yg baik.. Menantu yg baik.. ipar duai yg baik.. semua yg baik2 je la..

Hmmm.. cukupla membebel utk hari ni.. Aku pun tak larat nak tulis da.. tadi baru lepas muntah sebab terbau nasi ayam yg suami aku tinggal utk anak aku atas meja makan... hmm.. tgok.. bau makanan pun tak boleh.. inikan pula nak makan makanan?? hmm... hari semakin petang..then malam.. aku seperti biasa mengharap kan hari2 berlalu dengan cepat...

okla..sekian

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...