RSS

Itu Album Setem Abang Kita!


Assalammualaikum, Tak Sangka, rupa-rupanya ada jugak generasi muda yg masih suka kumpul setem, Mr H, memang tak disangka! Suka..suka..suka...Kita suka kumpul setem, tapi bukan kita yang start dulu..abang kita, Piji yang start dulu...Cuma kita jer yang “AMBIL” hobi tu daripada dia...

Kita ada lima adik beradik, 2 perempuan, 1 laki, 2 perempuan, abang kita ditengah2.. nama adik beradik perempuan bermula huruf “F” sebab ikut nama mak, dan abang kita mula huruf “H” ikut nama abah. Unik kan? Kuat betul cinta mak abah, sampai nama anak pun mereka plan sama2...kita pun nak macam tu la!

Abang kita, kita sayang abang kita tapi banyak la hal yang tak baik yang kita dah buat pada dia dari kecil sampai besar...beza umur kami 5 tahun, dulu time sekolah ampang rendah, waktu kita darjah 1 , abang kita darjah 5, kita pernah sepak abang kita, sebagai balasan, abang kitra buli kita dengan tarik beg kita dan baling jauh2. Dia tak salah, kita yang sepak dia dulu, tapi tiba2 guru disiplin, Cikgu Rahim nampak kami bergaduh, dia tak taw yg kami ni adik beradik, dia ingat abang kita buli budak perempuan, akhirnya dia kena cubit kat perut. Sedih kan, sebab kita abang kita kena denda macam tu...

Kat rumah kami ada 3 bilik jer, kami kan ada 7 orang semuanya termasuk mak abah, jadi kami selalu berebut bilik, atin slalu rampas bilik abang atin, BUKU SETEM dia, basikal mountain dia...semua atin amik, basikal tua dia, senapang putik terung atin ambik jugak, gegelung getah lastik cicak, seluar dia, baju2 dia..tapi dia tak marah pun...kadang2 jer marah, tu pun kejap2...bukan marah berpanjangan..




time sekolah ampang menengah, kita form 1, dia form 5, kelas dia kat tingkat 4 dan kelas kita kat tingkat 3, tingkat bertentangan, so dia bleh tengok kita dari atas..ada satu hari tu, time dia tengok kita, kawan2 dia mula2 tak taw kita ni adik dia, kawan dia ingat abang kita usya awek! Sekali abang kita jerit kuat2 kat kawan dia “Dia adik aku la bodoh!”, sejak hari tu, kita digelar “Adik Man” dek tempias gelaran “Man” yang abang kita dapat sebab mereka suka tengok kita yang muka sama jer macam abang kita Cuma yang lainnya kita perempuan dan pakai tudung..hehehe (^_^)

Sekarang ni, kita harap sangat dapat balas semula kebaikan yang abang kita wat untuk kita, mak kita pun cakap yang abang kita ni anak yang terbaik sebab dia tak pernah nak susahkan mak dan abah, lepas SPM, dia masuk kolej jap, mak senang hati bila anaknya mahu belajar, dan lepas beberapa bulan, dia dipanggil masuk tentera udara, lepas training, terus kejer tentera udara di subang, time kawin pun tak susahkan mak sangat sebab dia dah kumpul duit, dia jugak selalu nasihatkan kami agar bersabar dengan mak dan abah sebab mak abah pun dah banyak sabar dengan karenah kami, mak abah bising2 selalu sebab mereka sayangkan kami....sebagai balasan yang baik untuknya, Allah anugerahkan dia seorang isteri yang selalu menyenangkan dia dan seorang anak perempuan yang sangat sangat comel di dunia! Semoga abang kita dan keluarganya mengecapi kejayaan di dunia dan di akhirat wat selama-lamanya kerana dia Abangku yang terbaik! Harap sangat semua orang dapat abang yang baik seperti dia! Amin.....ya rabbul a’lamin..


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...